دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» قالیچه گبه ایرانی | منبع و تاریخچه این گلیم

قالیچه گبه ایرانی | منبع و تاریخچه این گلیم

گبه؛ خلاقیت چشم نواز در صنایع دستی ایران

صنایع دستی ایران نیز مانند سایر کشورها به مجموعه ای از هنرها یا صنایع دستی اطلاق می شود که از مواد استفاده می کنند. آنها در اصل بومی هستند و با کمک دست و ابزار دستی درست می شوند. با توجه به اینکه ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر یا سازنده در این آثار متجلی می شود، وجه تمایز آنها با محصولات ماشینی یا کارخانه ای همین است. به طور کلی تمام آثار دست ساز ریشه در تاریخ، فرهنگ و تمدن کهن کشور دارند. صنایع دستی ایران چیست؟


مهارت ساخت صنایع دستی ایرانی را می توان در زمره میراث فرهنگی کشور قرار داد. بنابراین جزو آثار نامشهود هستند. احیای این صنایع علاوه بر مزایایی که دارد می تواند به عنوان منبع درآمد ثانویه پس از کشاورزی برای روستاییان مورد استفاده قرار گیرد.


درباره گبه

گبه فرش ایرانی است که معمولاً در سایزهای کوچک توسط طوایف لر و قشقایی بافته می شود و گبه در استان های مختلف ایران مانند بوشهر بافته می شود. گبه نوع دیگری از فرش است که پرز بلند دارد. در اوایل، آنها را ساده و بدون نقشه می بافتند.


طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

بافندگان اغلب از طبیعت اطراف الهام می گرفتند و از طرح های ذهنی خود در این زمینه استفاده می کردند. گاهی اوقات خواسته های فرد روی این نمایش داده می شود. مانند نقش خیمه که ممکن است به معنای خانه ثابت باشد یا نقش انسان به عنوان خانواده و نقش های دیگر که هر کدام نماد خود را دارند. گبه صنایع دستی با اصالت دارد و نقاشی های به کار رفته در آن، آن را از سایر صنایع دستی متمایز می کند.


ویژگی مهم گبه

ویژگی مهم گبه طراحی و اجرای آن است که بافنده با آزادی کامل و بدون محدودیت با استفاده از احساسات و تخیل خود نقشی متفاوت بر روی بافته های خود خلق می کند.


کجای ایران می توان گبه را پیدا کرد؟

کانون‌های اصلی بافت گبه مناطق عشایری و روستایی استان‌های فارس، کهگلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان است. شهر شیراز به عنوان شهر گبه در ثبت جهانی به ثبت رسیده است.


چرا خانه خود را با فرش گبه تزئین کنید؟

برای افرادی که می خواهند خانه های خود را به شیوه ای مدرن و مینیمال که کمی هم رنگ و گرما به آن اضافه کنند، فرش گبه گزینه ایده آلی است. دو نوع فرش گبه موجود است که دارای نقش‌های هندسی بر روی تمام سطح فرش است و آنهایی که دارای نسخه‌های تک رنگ با نقش‌هایی پراکنده در اطراف حاشیه‌ها هستند.

این نوع فرش به دلیل تطبیق پذیری می تواند در انواع پروژه های طراحی داخلی مورد استفاده قرار گیرد. 


فرش ایرانی گبه

برای هر فضایی که نیاز به راحتی و طرح های ساده و در عین حال چشمگیر دارد ایده آل است. فرشی از این نوع را می توان به راحتی به راهروها، اتاق مهمان و اتاق خواب اصلی اضافه کرد.


فرش گبه نیز برای اتاق کودک و فراهم کردن فضایی دنج و گرم برای بازی مناسب است. فرش گبه ممکن است برای تزئین یک اتاق نشیمن مجلل، احتمالاً با قرار دادن یکی در مقابل شومینه استفاده شود. فرش احساس آرامش خانه را در طول زمستان افزایش می دهد، در حالی که خاصیت عایق بودن پشم باعث خنک نگه داشتن وسایل در طول تابستان می شود.


به طور خلاصه، بهترین گبه‌های ایرانی دارای پشم با کیفیت عالی، رنگ‌های هماهنگ و طرح یا طراحی جذاب هستند. البته سلیقه شخصی است، اما زمانی که فرشی استثنایی و زیبا باشد، اکثر مردم آن را خریداری می کنند. به آن می گویند هنر بافته شده! وقتی چنین قطعه ای را مشاهده می کنید یا به آرامی دست خود را روی پشم می گذارید، این تجربه نشاط آور و الهام بخش است.


 سبک گبه چیست؟

این فرش درشت و توسعه نیافته است. طرح های گبه ماهیت بسیار ساده ای دارند و دارای اشکال زینتی اندک و عمدتاً مستطیلی هستند که عمدتاً شبیه حیوانات هستند. رنگ های روشن مانند زرد و قرمز اغلب در گبه ها استفاده می شود.


 قالیچه گبه چیست؟

نوع خاصی از فرش که به گبه معروف است به دلیل نقش و نگار ساده، استفاده دست گره از پشم خالص به رنگ ارگانیک و پرزهای عمیق معروف است. زنان عشایر قشقایی جنوب غربی ایران در ابتدا فرش گبه را خلق کردند.


چگونه فرش شرقی بخریم

برخی از گبه ها دارای مجسمه های کوچک حیوانات هستند که به طرز عجیبی در سرتاسر زمین قرار می گیرند. ممکن است یک اجرای ساده از طرح درخت زندگی ، شترهایی که از صحرا عبور می کنند، غروب خورشید یا رنگ های اقیانوس را ببینید که هر فرش ویژگی های خاص خود را دارد.


با عناصر طراحی ساده خود، آنها کاملاً برای فضای داخلی مدرن مناسب هستند. علاوه بر این، می‌توان آن‌ها را به راحتی در اکثر طرح‌های تزئینی التقاطی گنجاند و در صورت هماهنگی رنگ‌ها، با فرش‌های سنتی قبیله‌ای ایرانی به خوبی کار کرد. این فرش برای یک اتاق رسمی توصیه نمی شود. اگر حالات و رنگ ها با هم هماهنگ هستند و شما را خوشحال می کند، این نتیجه نهایی است.  


گبه هندی کپی از گبه ایرانی است که در هند بافته می شود. این قالی‌ها از نظر بدنه بسیار سفت‌تر هستند و معمولاً تنوع رنگی کمی دارند که از پشم‌های دست‌ریسی و رنگ‌های گیاهی استفاده شده در گبه‌های ایرانی می‌آید. 


گبه یک قالی دستباف ایرانی است که به طور سنتی توسط بافندگان قشقایی یا لری در ایران بافته می شود. این قالی‌ها از نظر طراحی ساده، عجیب یا مدرن هستند و اغلب از اشکال هندسی و تلطیف شده انسانی، حیوانی و گیاهی استفاده می‌کردند.  


کلمه گبه از نزدیک به ناتمام یا بریده نشده ترجمه می شود. در اصل این قالی ها برای استفاده خود بافنده بافته می شد و پرز آن بسیار بلندتر از فرش های معمولی باقی می ماند. گاهی اوقات از آنها به عنوان فرش خواب استفاده می شد. تعداد کمی از گبه های قدیمی با پشم رنگ نشده بافته می شد. رنگ های عاجی، بژ و قهوه ای است.


تاریخچه قالیچه گبه

گبه نام نوعی قالی است. یک گبه دارای طرح اولیه ای است که با پشم ظریف که به صورت ارگانیک رنگ شده و با پرزهای بلند با دست گره خورده است. بعلاوه، واژه گبه در لغت به معنای خشن ترجمه می شود که به طور دقیق این نوع فرش ایرانی را توصیف می کند.


فرش گبه در کجا ساخته می شود؟ این سوال ممکن است برای علاقه مندان به فرش پیش بیاید. خب، این فرش‌های سنتی در اصل توسط زنان قبایل جنوب غربی ایران خلق شده است. طرح‌های اولیه نسبتاً ساده بودند، فقط با چند نقوش هنری، عموماً ترکیبی هندسی از موجوداتی که نشان‌دهنده حیوانات، انسان‌ها و درختان بودند که تقریباً با پشم‌های رنگارنگ گره خورده بودند. قالی‌های گبه نوعی قالی قدیمی هستند که اولین مستندات آن به قرن پانزدهم میلادی بازمی‌گردد.


افزایش محبوبیت فرش گبه

اولین نمونه فرش گبه با رنگ گیاهی در اواسط دهه 1980 ساخته شد. بنابراین دیر شده بود زیرا گبه‌ها برای تجارت بیش از حد درشت تلقی می‌شدند.

با این حال، ارزش زیبایی شناختی آنها به تازگی شناخته شده است. بافت طبیعی گبه، ضخامت، سبک و قیمت پایین آن را به سرعت در خانه هایی با طراحی داخلی معاصر یا مدرن محبوب کرده است. گبه ها فوق العاده بادوام هستند و اغلب در اندازه های کوچک تا متوسط ​​هستند.


ویژگی های قالیچه گبه

قالی‌های گبه اغلب ضخیم‌تر از سایر فرش‌های ایرانی هستند و ارتفاع آن‌ها به یک اینچ می‌رسد. آنها از نخ های پشمی طبیعی و دستکاری شده تشکیل شده اند که با استفاده از رنگ های گیاهی رنگ آمیزی شده اند. قالی‌های گبه را می‌توان با درشت‌بافی، مناطق هندسی رنگ‌های مختلف و آثار هنری که داستان‌ ها و مکان‌ها را به تصویر می‌کشد، شناسایی کرد.


انواع قالیچه گبه

قالیچه های گبه در زیر انواع مختلفی طبقه بندی می شوند. این چند نمونه است:

پایه ای

فرش های پایه گبه دارای نقش و نگار ساده و رنگ های روشن تری هستند.

کشکولی

پرزهای کوتاه و نرم که درخشندگی فوق العاده و بافتی محکم با گره های بیشتر در هر اینچ مربع دارند.

بلوچ

نوع قالی های گبه تخت بافته که غالباً دارای نقش های قبیله ای است.

لری بافت

نقش‌های پیچیده و پیچیده فرش‌های لوری‌بافت شهرت زیادی دارد.

سوماک

قالیچه گبه تخت بافته ای است که از نظر عمق رنگ و سطح پیچیدگی مشخص می شود.


قالیچه گبه

فرش‌های پرز پشمی دست‌بافت منطقه کوهستانی زاگرس ایران به گبه معروف است. این الگوها اغلب شامل اشکال مستطیلی هستند که تصویر حیوانات را احاطه کرده اند.

این فرش‌ها اغلب می‌توانند قیمت مناسب‌تری داشته باشند، زیرا نسبت به سایر طرح‌های فرش ایرانی آسان‌تر تولید می‌شوند. این فرش ها به دلیل سادگی نقش و استفاده کم از گره ها، ممکن است با سرعت بیشتری ساخته شوند.

این فرش ها می توانند به سرعت فرسوده شوند، اغلب کیفیت پایین تری دارند، نرمی کمتری دارند و از رنگ های شیمیایی استفاده می کنند.


مزایای داشتن فرش گبه چیست؟

اینکه فرش گبه می تواند هم به عنوان یکی از اجزای زیبا و هم کاربردی در منزل مورد استفاده قرار گیرد یکی از بارزترین مزایای آن است. فرش گبه به دلیل استحکام و ماندگاری در بین فرش های شرقی متمایز است.

محصول نهایی فرشی ضخیم‌تر و نرم‌تر است، زیرا از الیاف پشم درشت‌تر از الیاف مورد استفاده در فرش ایرانی استفاده شده است. فرش گبه بسیار گرم است و تا 2.5 سانتی متر ضخامت دارد. برای کسانی که در خانه های چند طبقه زندگی می کنند، داشتن یک فرش ضخیم به کاهش صداها کمک می کند و بنابراین بسیار مفید است.

از رنگ های روشن برای ایجاد الگوهای سنتی استفاده می شود که اغلب دارای طرح های هندسی یا راه راه با رنگ های مختلف است. از سوی دیگر، مدل‌های فعلی بیشتر معمولاً با طرح‌های ساده یا در رنگ‌های خاموش طراحی می‌شوند.


آیا فرش گبه کیفیت خوبی دارد؟

بزرگ‌ترین گبه‌های ایرانی شامل پشم فوق‌العاده نرم، رنگ‌های دلپذیر و طرح یا اثر هنری جذاب است. البته، سلیقه فردی است، اما اکثر مردم خرید فرش های قابل توجه و زیبا را انتخاب می کنند.


 فرش گبه از چه چیزی ساخته شده است؟

پشم تابیده شده با دست به عنوان ماده پایه عمل می کند و با استفاده از رنگدانه های طبیعی مشتق شده از گیاهان و مواد معدنی رنگ می شود.


 فرش گلیم از کجاست؟

آناتولی ترکیه جایی است که گلیم برای اولین بار بافته شد. آناتولی به دلیل قرار گرفتن در بین اقیانوس‌های سیاه و مدیترانه، اغلب به عنوان یکی از چهارراه‌های تمدن تاریخی در نظر گرفته می‌شود. بسیاری از اشکال و نقوشی که امروزه در گلیم ترکی استفاده می شود، هنوز ریشه تاریخی دارند.


چرا فرش گلیم اینقدر گران است؟

فرش گلیم قیمت بیشتری نسبت به سایر انواع قالی دارد زیرا مدت زمان زیادی برای ساخت آنها نیاز است و معمولاً به نیروی کار زیادی از بافنده نیاز دارند.


 آیا می توانم فرش گلیم خود را در ماشین لباسشویی بشوییم؟

نه نمی توانی. فرش گلیم را هرگز نباید در ماشین لباسشویی یا خشک کن تمیز کرد. فرش گلیم را باید در بیرون با آب سرد روی شن یا چمن تمیز و شست و شو داد.


 از کجا بفهمیم فرش ایرانی است؟

هیچ حاشیه دوخته شده ای روی فرش واقعی شرقی یا ایرانی وجود ندارد. فرش‌های ایرانی به‌خاطر نقش‌های فوق‌العاده متمایز، ترکیب‌های رنگی غنی و پرزهای ضخیم غیرمعمول (تا 160 گره در هر اینچ مربع) معروف هستند.


نتیجه

فرش های ایرانی اغلب برای دادن ظاهری دنج و مجلل به اتاق ها استفاده می شود. فرش‌های ایرانی از نوع گبه که شناخته‌شده‌ترین قالی‌های ایرانی عشایری در جهان هستند، روز به روز محبوب‌تر می‌شوند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده