بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چگونه همه بدافزارها را از رایانه خود حذف کنم؟

چگونه همه بدافزارها را از رایانه خود حذف کنم؟

چگونه از شر یک ویروس و سایر بدافزارها در رایانه خود خلاص شوید

اگر رایانه شما دارای ویروس یا بدافزار است، قبل از گسترش ویروس سریعاً اقدام کنید. با انجام چند مرحله ساده و استفاده از نرم افزار حذف بدافزار، می توانید ویروس را به راحتی پاک کنید. به خواندن ادامه دهید تا نحوه حذف ویروس و سایر بدافزارها را از رایانه Windows، Mac یا رایانه لپ تاپ خود بیاموزید. یا، نرم افزار حذف ویروس رایگان را نصب کنید تا آن را برای شما مدیریت کند.


ویروس های کامپیوتری چیست؟

ویروس‌های رایانه‌ای نوعی نرم‌افزار مخرب هستند که رایانه را آلوده کرده و منابع آن را برای تکثیر و انتشار می‌ربایند. ویروس‌های کامپیوتری کد مخرب خود را به برنامه‌ها یا فایل‌ها تزریق می‌کنند و می‌توانند آسیب‌های زیادی از جمله خراب کردن یا پاک کردن فایل‌ها و سرقت داده‌های حساس را وارد کنند.



ویروس های کامپیوتری چگونه پخش می شوند؟

ویروس های کامپیوتری از طریق "خود همانند سازی" منتشر می شوند. هنگامی که وارد مک یا رایانه شخصی شما می شوند، از خود کپی می کنند و از طریق پیوست های ایمیل آلوده، ماکروهای مسموم یا پیوندهای مخرب پخش می شوند. یک ویروس ممکن است خود را برای مخاطبین شما ایمیل کند، آنها ناخواسته آن را به مخاطبین خود ارسال می کنند و غیره. این باعث می شود که عفونت ویروس به طور تصاعدی گسترش یابد - به خصوص اگر مخاطبین شما تفاوت بین هشدار ویروس جعلی و شناسایی بدافزار واقعی را در دستگاه خود ندانند .

ایمیل یکی از محبوب ترین روش های ارسال بدافزار است، بنابراین امنیت ایمیل بسیار مهم است. ویروس ها و سایر بدافزارها نیز می توانند از طریق به اشتراک گذاری فایل و بسته های نرم افزاری پخش شوند. وقتی برنامه‌ای را از یک منبع نامعتبر خارج از اپ استور یا Google Play دانلود می‌کنید، می‌تواند همراه با نرم‌افزار مخرب باشد .


بدافزارها همچنین از طریق آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزار قدیمی منتشر می‌شوند. هنگامی که این آسیب‌ پذیری‌ها شناسایی میشوند، شرکت‌ها به‌روزرسانیهای نرم‌افزاری را برای رفع مشکل و جلوگیری از انتشار ویروس‌ها و سایر آلودگی‌های بدافزار منتشر می‌کنند. اگر فراموش کنید نرم افزار خود را به طور منظم به روز کنید، هکرهای خطرناک می توانند از آسیب پذیری های نرم افزار قدیمی برای دسترسی به دستگاه شما و تزریق بدافزار سوء استفاده کنند.


علائم ویروس کامپیوتری

برای اینکه ببینید رایانه شما ویروس یا بدافزار دیگری دارد، به دنبال رفتار غیرعادی، فایل‌ها یا دانلود های مشکوک یا خرابی‌های مکرر باشید. این علائم ویروسی به شما کمک می کند که هم در مک و هم در رایانه های شخصی ویروس را تشخیص دهید.


در اینجا برخی از علائم دیگر ویروس در رایانه شما وجود دارد:

یک کامپیوتر بسیار کند

پاپ‌آپ‌های بیش از حدی که از هیچ جا ظاهر می‌شوند و به سختی حذف می‌شوند

برنامه های ناآشنا

تنظیمات مختلف که شما تغییر نداده اید

فایل های خراب یا پاک شده

صدای چرخیدن یا صدای بلند دیگری که از رایانه یا هارد دیسک شما می آید

یک فن کامپیوتر با صدای بی وقفه

کامپیوتری که بیش از حد گرم می شود

هر یک از این علائم ممکن است ناشی از یک ویروس یا نوع دیگری از بدافزار، مانند نرم افزارهای جاسوسی یا باشد . اگر دو یا سه مورد از آنها را همزمان تجربه می‌کنید، این نشانه قوی است که ویروسی دارید یا رایانه شما هک شده است .


حذف ویروس از رایانه شخصی

چه در لپ‌تاپ یا رایانه رومیزی خود ویروس یا بدافزار دیگری داشته باشید، مراحل زیر به شما کمک می‌کند ویروس‌ها را اسکن کرده و فوراً از شر بدافزار خلاص شوید.

1. نرم افزار آنتی ویروس را دانلود و نصب کنید

دو نوع اصلی از نرم افزار آنتی ویروس وجود دارد که می تواند ویروس ها و بدافزارهای رایانه ای را شناسایی و حذف کند: بلادرنگ و درخواستی. یک اسکنر بدافزار بلادرنگ هنگام استفاده از رایانه، ویروس‌ها را در پس‌زمینه اسکن می‌کند. هر بار که می خواهید بدافزار را بررسی کنید، یک اسکنر درخواستی، مانند Microsoft Defender، باید روشن شود.

برای محافظت کامل از ویروس و بدافزار - به ویژه در برابر تهدیدات جدید و نوظهور - نرم افزار اسکن و حذف بدافزار بلادرنگ مانند  را نصب کنید . AVG محافظت قوی‌تری نسبت به ابزارهای استانداردی که از تولیدکنندگان رایانه شخصی دریافت می‌کنید، ارائه می‌کند، چه از لپ‌تاپ یا رایانه رومیزی استفاده کنید.


2. اسکن ویروس را اجرا کنید

پس از نصب نرم افزار آنتی ویروس خود، باید با اجرای یک اسکن کامل ویروس، رایانه خود را برای هر گونه بدافزار بررسی کنید. یک اسکنر جامع کامپیوتر شما را برای هر کد مخرب پنهان شده در ویندوز جستجو می کند و از شر آن خلاص می شود. برنامه آنتی ویروس خود را باز کنید و Run Smart Scan را انتخاب کنید . اگر آنتی ویروس AVG دارید، می توانید به راحتی آن را طوری تنظیم کنید که لپ تاپ خود را برای بدافزار اسکن کند.


3. حذف یا قرنطینه فایل های آلوده

پس از اسکن رایانه شخصی، نرم افزار آنتی ویروس شما در صورت یافتن بدافزار به شما اطلاع می دهد. مراحل حذف ویروس یا قرار دادن فایل های آلوده را در قرنطینه دنبال کنید.

4. کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید

پس از حذف فایل های آلوده از قرنطینه، کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید. آلودگی بدافزار لپ تاپ شما از بین خواهد رفت.


گزینه های بیشتر حذف ویروس

اگر در مراحل فوق از شر ویروس خلاص نشد، باید کامپیوتر خود را با دقت بیشتری اسکن کنید تا در صورت داشتن نوعی بدافزار – مانند تروجان تا ابزارهای تبلیغاتی مزاحم – که برای پنهان شدن در اعماق سیستم شما طراحی شده است.


وارد حالت Safe Mode شوید

ابتدا کامپیوتر خود را در حالت Safe Mode Restart کنید. حالت ایمن فقط تنظیمات اولیه راه اندازی ویندوز مانند فایل ها، برنامه ها و درایورهای ضروری را راه اندازی می کند.

برای وارد شدن به Safe Mode در ویندوز 10 یا ویندوز 11، کلید Shift را نگه دارید و همزمان Power > Restart را انتخاب کنید . پس از راه اندازی مجدد رایانه، عیب یابی > گزینه های پیشرفته > تنظیمات راه اندازی را انتخاب کنید . سپس دوباره روی Restart کلیک کنید . پس از راه اندازی مجدد لپ تاپ یا دسکتاپ، 4 (یا F4 ) را انتخاب کنید تا وارد حالت ایمن شوید.


حذف فایل های موقت

در مرحله بعد، فایل‌های موقت خود را پاک کنید تا برنامه‌ها یا برنامه‌های مخربی که ممکن است اخیراً دانلود کرده‌اید و ممکن است باعث آلودگی بدافزار شما شده باشد، حذف کنید.

در اینجا نحوه حذف فایل های موقت در ویندوز 10 یا ویندوز 11 در حالت Safe Mode آورده شده است.

شروع به تایپ Disk Cleanup در قسمت جستجو در نوار وظیفه ویندوز کنید و وقتی بالا آمد آن را انتخاب کنید. سپس درایوی را که می خواهید فایل های موقت روی آن حذف شود انتخاب کنید. در فهرست فایل‌ها برای حذف پیمایش کنید و کادر کنار فایل‌های موقت را علامت بزنید . سپس بر روی OK کلیک کنید .

حذف فایل های موقت از شر هر بدافزاری که اخیراً وارد سیستم شما شده است خلاص می شود - و همچنین می تواند به شما در افزایش سرعت رایانه کمک کند .


یک اسکن در زمان بوت را برنامه ریزی کنید

اگر نمی‌توانید پس از حذف فایل‌های موقت از شر ویروس خلاص شوید، می‌توان این بدافزار را طوری برنامه‌ریزی کرد که هنگام بوت شدن رایانه شما شروع به کار کند. در این صورت، باید یک اسکن ویروس در زمان بوت را اجرا کنید.

Boot-time scan یک ویژگی آنتی ویروس پیشرفته است که برای ریشه کنی بدافزار در سطح سیستم قبل از بوت شدن سیستم عامل و سایر برنامه ها طراحی شده است.

در اینجا نحوه اجرای یک اسکن در زمان بوت برای بررسی وجود ویروس کامپیوتری آمده است: برنامه آنتی ویروس خود را باز کنید. در برگه اسکن یا در تنظیمات، گزینه ای برای اسکن در زمان راه اندازی خواهید دید. همچنین باید گزینه‌هایی در مورد اینکه با فایل‌های آلوده که در حین اسکن یافت می‌شوند چه کاری انجام دهید - آنها را تعمیر کنید، قرنطینه کنید یا حذف کنید. تنظیم دلخواه خود را انتخاب کنید

پس از تنظیم اسکن بوت زمان، دفعه بعد که کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی می کنید، آنتی ویروس شما به طور خودکار لپ تاپ یا دسکتاپ شما را برای هر گونه تهدید اسکن می کند. توجه داشته باشید که اسکن‌های زمان راه‌اندازی ممکن است کمی طول بکشد، بنابراین راه‌اندازی مجدد بعدی شما احتمالاً بیشتر از حد معمول طول می‌کشد.


حذف ویروس از مک

اگر مک شما بدافزار دارد، باید سریعاً از شر آن خلاص شوید تا عفونت گسترش یابد. این مراحل به شما کمک می کند تا بدافزار را در Macbook، iMac، Mac mini یا هر نوع دیگری از رایانه اپل که دارای سیستم عامل macOS (که قبلاً OS X نامیده می شد) حذف کنید.


در اینجا نحوه خلاص شدن از شر بدافزار در لپ تاپ مک یا دسکتاپ خود آورده شده است:

1. آخرین به روز رسانی macOS را نصب کنید

نرم افزار به روز شده اغلب شامل وصله هایی است که آسیب پذیری های امنیتی نسخه های قبلی را وصل میکند. آخرین نسخه macOS دارای به روزترین محافظت های ضد بدافزار خواهد بود. برای به‌روزرسانی macOS، روی نماد Apple در سمت چپ بالای صفحه کلیک کنید و درباره This Mac را انتخاب کنید . سپس روی اطلاعات بیشتر > به‌روزرسانی نرم‌افزار کلیک کنید . اگر نسخه به روز شده macOS در دسترس است، مراحل نصب آن را دنبال کنید. پس از اتمام نصب، کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید و مشکل بدافزار شما برطرف می شود.


2. از ابزار تخصصی آنتی ویروس مک استفاده کنید

بهترین راه برای اطمینان از یافتن و حذف همه بدافزارها این است که از نرم افزار آنتی ویروس برای اسکن Macbook خود برای ویروس ها و بدافزارها استفاده کنید. یک برنامه ضد بدافزار آلودگی های بدافزار را در macOS، OS X و سایر نسخه های سیستم عامل اپل شناسایی و تعمیر می کند. پس از اتمام دانلود، روی فایل کلیک کنید تا نصب شروع شود و دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید. سپس، برنامه را باز کنید و روی Run Smart Scan کلیک کنید .

اگر نرم‌افزار، برنامه یا فایل‌های مخفی یافت شد، دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید تا از شر بدافزار موجود در Mac خود خلاص شوید.

و بس. مشکل بدافزار مک شما برطرف شده است و محافظت بی وقفه AVG AntiVirus FREE در برابر تهدیدات جدید و نوظهور، رایانه شما را در برابر ویروس ها و بدافزارها در آینده محافظت می کند.


3. برنامه های مشکوک را حذف نصب کنید

اگر پس از نصب آخرین سیستم عامل و استفاده از نرم افزار آنتی ویروس اختصاصی بر روی لپ تاپ مک یا دسکتاپ، مشکل بدافزار شما همچنان ادامه دارد، وقت آن رسیده است که برنامه های خاصی را با دقت بیشتری بررسی کنید.

اگر آلودگی به ویروس در زمانی که نرم افزار جدید را دانلود کردید شروع شده باشد، ممکن است آن نرم افزار جدید مسئول آلودگی ویروس یا بدافزار باشد. اگرچه اپ استور اپل برنامه ها را بررسی می کند، بدافزارها می توانند به صورت مخفیانه وارد شوند. و اگر چیزی را مستقیماً از وب‌سایت برنامه‌نویس دانلود کردید، ممکن است حاوی بدافزار باشد.

در اینجا نحوه خلاص شدن از شر برنامه های مشکوک در مک خود برای ریشه کنی یک ویروس بدافزار آورده شده است.

Go > Applications را باز کنید و هر برنامه مشکوکی (برنامه‌هایی با نام‌های عجیب یا برنامه‌هایی که به خاطر ندارید خودتان دانلود کرده باشید) را پیدا کنید. روی برنامه مشکوک کلیک راست کرده و Move to Bin (انتقال به سطل زباله) را انتخاب کنید.

در نهایت روی Bin خود کلیک راست کرده و Empty Bin را انتخاب کنید تا مطمئن شوید فایل مشکوک به طور کامل از رایانه شما پاک شده است.


4. پسوندهای مضر مرورگر را حذف کنید

پسوندهای مرورگر یک عامل بدافزار رایج هستند. اگر تنظیمات مرورگر وب شما تغییر کرده است و صفحه اصلی متفاوت، نوار ابزارهای جدید، یا هزاران تبلیغات را مشاهده می کنید، ممکن است یک هکر مرورگر یا آلودگی به ابزارهای تبلیغاتی مزاحم داشته باشید. حذف این افزونه های ناخواسته مرورگر می تواند به خلاص شدن از شر یک بدافزار کمک کند و ویروس ها را از رایانه شما پاک کند.



پسوندهای مرورگر را از سافاری حذف کنید

برای خلاص شدن از شر بدافزار در پسوندهای مرورگر Safari، منوی Safari را باز کرده و تنظیمات را انتخاب کنید . افزونه‌ها را در پیمایش بالا انتخاب کنید و به دنبال افزونه‌های مرورگری که نصب آن را به خاطر ندارید بگردید. افزونه‌هایی را که نیاز ندارید یا نمی‌شناسید - ممکن است مخرب باشند - انتخاب کنید و روی Uninstall کلیک کنید .

سپس، راهنمای ما برای مدیریت تنظیمات پاپ آپ سافاری خود را بررسی کنید تا خطر دریافت نا خواسته بدافزار از یک تبلیغ خطرناک یا پنجره بازشو را به حداقل برسانید.

پسوندهای مرورگر را از گوگل کروم حذف کنید

اگر از Google Chrome در مک خود استفاده می کنید، در اینجا نحوه حذف افزونه های مرورگر در Chrome در صورتی که بدافزار را پنهان می کنند، آورده شده است.

Chrome را باز کنید و روی سه نقطه عمودی در سمت راست بالای پنجره مرورگر کلیک کنید. ابزارهای بیشتر > برنامه‌های افزودنی را انتخاب کنید .


هر برنامه افزودنی که ممکن است حاوی بدافزار باشد یا به آن نیاز ندارید را انتخاب کنید و روی حذف  کلیک کنید .


برای جلوگیری از برنامه‌های افزودنی مخرب مرورگر، از مرورگری با امنیت و حریم خصوصی داخلی استفاده کنید که افزونه‌های مخرب را به‌طور خودکار مسدود می‌کند، بنابراین دیگر نیازی نیست نگران پاک کردن ویروس‌های پنهان در برنامه‌های افزودنی باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تهدید Mac، راهنمای امنیتی امنیتی Mac ما را بررسی کنید .


چگونه از ویروس ها و بدافزارها در آینده جلوگیری کنیم

پیشگیری از بدافزار همیشه ساده تر از حذف بدافزار است. در اینجا چند کار سریع و آسان وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از دانلود بدافزار در لپ تاپ خود انجام دهید:

آخرین به روز رسانی نرم افزار را نصب کنید.

به روز رسانی نرم افزار شامل وصله های امنیتی مهم است. نرم افزار خود را به طور منظم به روز کنید تا در برابر جدیدترین گونه های ویروس و بدافزار در امان بمانید.


یک برنامه آنتی ویروس بگیرید.

استفاده از یک برنامه آنتی ویروس از شما در برابر بدافزارها و ویروس ها قبل از آلوده کردن رایانه شما محافظت می کند. بهترین نرم افزار آنتی ویروس همچنین شامل محافظت در برابر وب سایت های مخرب، کلاهبرداری های فیشینگ ، دانلودهای ناامن و موارد دیگر می شود.

به طور منظم از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

بسیاری از گونه‌های بدافزار، به‌ویژه باج‌افزار ، می‌توانند داده‌های شما را به خطر بیندازند. اگر یک نسخه پشتیبان از تمام داده های خود داشته باشید، می توانید کامپیوتر خود را بدون از دست دادن چیزی به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید. با راهنمای کامل ما در مورد باج افزار Mac بیشتر بیاموزید .


مراقب ایمیل های ناشناس باشید.

روش های ایمیل ایمن را تمرین کنید و ایمیل های آدرس های ناشناخته یا نامعتبر را باز نکنید. اگر به طور اتفاقی یکی را باز کردید، روی هیچ پیوندی کلیک نکنید و هیچ پیوستی را باز نکنید.


از نرم افزارهای آنتی ویروس قوی استفاده کنید.

مشکل بدافزار مک شما برطرف شده است و محافظت بی وقفه AVG AntiVirus FREE در برابر تهدیدات جدید و نوظهور، رایانه شما را در برابر ویروس ها و بدافزارها در آینده محافظت می کند.


چگونه از بدافزار مک جلوگیری کنیم

بدافزار مک در حال افزایش است، اما برخی از کاربران مک همچنان نسبت به امنیت آنلاین خود کمی بی توجه هستند. در اینجا چند نکته برای جلوگیری از ویروس ها و بدافزارها در رایانه های مک آورده شده است.


همه نرم افزارها و برنامه های خود را به روز نگه دارید.

مطمئن شوید که مک شما آخرین سیستم عامل را اجرا می کند و هر به روز رسانی را مستقیماً از اپل نصب کرده اید. برای همه برنامه‌ها و به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل، به‌روزرسانی‌های خودکار را در اپ استور انتخاب کنید.


به دنبال برنامه های جعلی آنتی ویروس مک باشید.

برخی از بدافزارهای مک به عنوان یک برنامه آنتی ویروس ظاهر می شوند - مانند MacDefender، MacProtector و MacSecurity.

اگر کلیک کنید، احتمالاً به جای آن بدافزار دانلود می‌کنید. اگر چیز مخربی را از یک وب سایت دانلود کردید، از مرورگر خود خارج شوید، به پوشه دانلودها بروید، موارد جدید را به سطل زباله منتقل کنید، سپس سطل زباله را خالی کنید. و دیگر به وب سایت مراجعه نکنید زیرا احتمالاً هک شده است .


پاک و حذف کردن برنامه آلوده

اگر فکر می‌کنید بدافزار قبلاً روی مک شما نصب شده است - به‌ویژه اگر پیام‌های پاپ‌آپ را مشاهده می‌کنید که اطلاعات اپل آیدی یا کارت اعتباری شما را می‌خواهد - از برنامه‌ای که فکر می‌کنید ممکن است آلوده شده باشد، خارج شوید.

مانیتور فعالیت خود را باز کنید و برنامه مورد نظر را پیدا کنید یا بدافزار را از لیست نام‌های بالا جستجو کنید. وقتی بدافزار را شناسایی کردید، آن را انتخاب کنید، سپس روی دکمه Stop کلیک کنید.در نهایت ، به پوشه Applications خود بروید، نرم افزار ناخواسته را به سطل زباله بکشید و سطل زباله را خالی کنید.


از نرم افزار آنتی ویروس مخصوص مک استفاده کنید.

به Mac خود محافظت قوی از بدافزار بدهید. AVG AntiVirus for Mac یک ابزار امنیت سایبری رایگان و جامع با محافظت بلادرنگ در برابر بدافزارها و سایر خطرات امنیتی است. و به طور خودکار به روز می شود تا از مک شما در برابر جدیدترین تهدیدات آنلاین محافظت کند.


آیا سایر دستگاه های من ایمن هستند؟

هر دستگاهی که به رایانه آلوده متصل شود در برابر نرم افزارهای مخرب آسیب پذیر است. در حالی که بعید است یک ویروس رایانه‌ای سنتی به دستگاه‌های تلفن همراه سرایت کند، تلفن‌ها و تبلت‌های اندرویدی مستعد ابتلا به جاسوس‌افزارهای موبایل ، باج‌افزار اندروید و سایر ترفندهای هک تلفن هستند .


دستگاه‌های iOS در برابر بدافزارها نسبت به اندروید کمی مقاوم‌تر هستند. این عمدتاً مربوط به دفاع اپل است، مانند سندباکس کردن برنامه ها و به روز رسانی های امنیتی در همه دستگاه ها - اما آیفون شما در برابر تهدیدات مصون نیست. کلاهبرداری های فیشینگ، شبکه های Wi-Fi ناامن و سرقت هویت همگی می توانند بر کاربران iOS تأثیر بگذارند.


اگر تلفن شما عجیب عمل کرده است و فکر می‌کنید ویروسی وجود دارد، یاد بگیرید که چگونه ویروس و بدافزار را از تلفن خود حذف کنید . یا، برنامه ای دریافت کنید که این کار را برای شما انجام دهد:

آنتی ویروس اندروید

آنتی ویروس آیفون


از شر ویروس ها و بدافزارها به روشی ساده خلاص شوید

اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه ویروس را از رایانه شخصی حذف کنید یا از شر بدافزار در مک خلاص شوید، ساده ترین راه استفاده از یک برنامه آنتی ویروس قوی از یک توسعه دهنده معتبر است

تمام آثار مخرب را از لپ تاپ یا رایانه رومیزی خود حذف کنید و در برابر ویروس های آینده و تهدیدات در حال ظهور ایمن بمانید.

avg


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده