خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» روش های نوین تشخیص تقلب در مواد غذایی

روش های نوین تشخیص تقلب در مواد غذایی

شناسایی تقلب در مواد غذایی، کیفیت غذا و خاکستر میوه های خشک

نتیجه تصویر برای شناسایی تقلب غذایی، کیفیت غذا و خاکستر میوه خشک

محتوای خاکستر می تواند بر ویژگی های مختلف غذا از جمله خواص فیزیکی و تغذیه ای تأثیر بگذارد. تعیین خاکستر نمونه های غذا بخشی از تجزیه و تحلیل تقریبی لازم برای ارزیابی تغذیه است. این امر ایمنی غذاها را تضمین می کند و اطمینان حاصل می کند که مواد معدنی سمی وجود ندارد


در این مقاله در مورد شناسایی تقلب در مواد غذایی، کیفیت غذا و خاکستر میوه های خشک صحبت خواهیم کرد. یکی از شاخص های کلی کیفیت محصول، اندازه گیری خاکستر کل است. خاکستر ماده معدنی باقیمانده پس از سوزاندن کل مواد آلی است. بنابراین، میزان بالای خاکستر، کیفیت پایین تغذیه را برای تقلب های غذایی نشان می دهد، زیرا خاکستر غیرطبیعی پس از سوزاندن، وجود مواد غیر آلی و غیر طبیعی مانند ماسه، شن، خاک، نشاسته و ... را نشان می دهد. بنابراین، آزمایش خاکستر کل برای تشخیص کیفیت و ارزش غذایی محصولات غذایی استفاده می شود.


علاوه بر این، برخی از مواد معدنی در بدن انسان یا حیوان هضم نمی شوند، که می تواند برای سلامتی خطرناک باشد. زیرا غذاها باید در اسید معده محلول باشند. این مواد که با تقلب های غذایی و افزودن مواد خارجی می توانند وجود داشته باشند، به عنوان یک شاخص ارزیابی کیفیت با استفاده از "آزمایش خاکستر نامحلول در اسید" شناسایی می شوند. یعنی خاکستر نامحلول در اسید بیشتر باعث هضم کمتر آن غذا و افزایش ناخالصی های آن می شود. آزمایش‌های خاکستر کل و خاکستر نامحلول در اسید از مهم‌ترین آزمایش‌ها در صنایع غذایی هستند که در ادامه توضیح داده می‌شوند.

خاکستر کل، توده باقیمانده میوه های خشک پس از سوزاندن در دمای 25±550 درجه سانتی گراد در شرایط خاص بر اساس درصد جرمی و بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره 1197 است.


خاکستر نامحلول در اسید از کل خاکستر به دست می آید و قسمت واکنش نداده خاکستر با اسید کلریدریک است و به صورت درصد جرمی بیان می شود. روش این است که ابتدا کل خاکستر را محاسبه کنیم.


این بررسی اطلاعات فعلی را در مورد روش‌های تحلیلی مورد استفاده برای شناسایی تقلب غذایی در شش دسته غذایی تقلبی ارائه می‌کند: منشاء حیوانی و غذاهای دریایی، روغن‌ها و چربی‌ها، نوشیدنی‌ها، ادویه‌ها و غذاهای شیرین (مانند عسل)، غذاهای مبتنی بر غلات، و غیره. غذای ارگانیک و مکمل های غذایی). تکنیک‌های تحلیلی (اعم از متعارف و نوظهور) مورد استفاده برای شناسایی تقلب در این شش دسته غذایی شامل روش‌های حسی، فیزیکوشیمیایی، مبتنی بر DNA، کروماتوگرافی و طیف‌سنجی است و با شیمی‌سنجی ترکیب شده‌اند و این تکنیک‌ها را برای تجزیه و تحلیل راحت‌تر و مؤثرتر می‌کنند. تنوع گسترده ای از محصولات غذایی علیرغم پیشرفت‌های اخیر، نیاز به روش‌های حساس و گسترده‌ای که تمام جنبه‌های مختلف تقلب مواد غذایی را در بر می‌گیرد، وجود دارد.

تقلب غذایی و تقلب با انگیزه اقتصادی


تقلب در مواد غذایی با انگیزه اقتصادی مسائل رایج صنعت هستند. در واقع، جرایم غذایی سالانه 40 میلیارد دلار برای صنعت غذای جهانی هزینه دارد. در این وبلاگ، ما به رایج ترین تقلب های غذایی، مواد پرخطر تقلب در مواد غذایی و نحوه تشخیص تقلب های غذایی بالقوه خواهیم پرداخت.


مبانی تقلب در مواد غذایی 

وقتی تقاضای مصرف‌کننده زیاد است یا عرضه‌ها محدود است، هر نوع کسب‌ و کار بزرگ و کوچک احتمال بیشتری دارد که خود را در برابر تقلب غذایی آسیب‌پذیر ببینند. تقاضای کوتاه یا بلندمدت و فشارهای قیمتی که در زنجیره‌های تامین رخ می‌دهد می‌تواند منجر به افزایش قیمت مصرف‌کننده و کاهش رقابت‌ پذیری برای تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان و فروشندگان شود. در تلاش برای کاهش هزینه ها، شرکت ها نسبت به جستجوی میانبرهایی برای رقابتی ماندن در تجارت آسیب پذیرتر می شوند. 


کلاهبرداری از مواد غذایی یک عمل مجرمانه است که شامل تقلب عمدی، برچسب زدن اشتباه عمدی یا توصیف نادرست غذا برای منافع مالی است. تقلب در مواد غذایی سلامت و ایمنی مصرف کنندگان را به خطر می اندازد، رقابت ناعادلانه در بازار ایجاد می کند و اعتماد مصرف کننده به سیستم غذایی را تهدید می کند. تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان بی‌وجدان ممکن است وسوسه شوند که از خلأهای موجود در نظارت، تحقیق، اجرا، و پیگرد تقلب مواد غذایی استفاده کنند تا افزایش هزینه‌های محصولات خود را برای مصرف‌کنندگان تا حد امکان پایین نگه دارند.


ده محصول برتر تقلب غذایی

با افزایش محبوبیت مصرف کنندگان و تقاضا برای غذاهای پایدارتر، شاهد افزایش نرخ تقلب در مواد غذایی در تولید پروتئین های جایگزین و مواد غذایی و محصولات ارگانیک خواهیم بود.


در حال حاضر، رایج ترین تقلب های غذایی عبارتند از:

غذای دریایی

محصولات لبنی

گوشت، مرغ و ماهی

شراب و نوشیدنی های الکلی

گیاهان، ادویه و ادویه جات ترشی جات

روغن های گیاهی

عسل 

روغن زیتون

قهوه و چای

دانه ها

چگونه تقلب بالقوه غذایی را تشخیص دهیم

کیفیت مشخصات مواد اولیه و کالاها می تواند بسیار متفاوت باشد.

برخی از مشخصه های رایج ترین تقلب های غذایی: 

موادی که معمولا جایگزین می شوند دخیل هستند

قیمت مواد تشکیل دهنده و به خوبی زیر ارزش بازار فروخته می شود

عدم وجود سوابق قابل ردیابی برای مواد و کالاها

موادی که با توضیحات آنها مطابقت ندارد 

ادعاهای اعتبار یا کیفیت مشکوک

جایگزینی، حذف و/یا افزودن مواد تشکیل دهنده

 عدم وجود، جعل یا برچسب گذاری نادرست مواد غذایی

از آنجایی که تقلب در مواد غذایی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد و می تواند در مراحل مختلف به زنجیره های تامین نفوذ کند، شرکت های بیشتری برای کاهش خطر آلودگی و تقلب در مواد غذایی و همچنین کاهش ریسک برای بدهی های احتمالی، خواستار صدور گواهینامه از همه فروشندگان در زنجیره تامین خود هستند. گواهینامه ها می توانند به مرکز شما کمک کنند تا بالاترین استانداردهای ایمنی مواد غذایی را حفظ کند، بنابراین ارزش زمان و تلاش را دارند. 


تسهیلات اختصاص داده شده به بالاتر و فراتر از آن باید اجرای استاندارد طلایی برای تسهیلات غذایی را در نظر بگیرند GFSI - مجموعه ای از راه حل های معیار مشترک ایجاد شده برای کاهش خطرات ایمنی مواد غذایی، و کاهش تکرار ممیزی و هزینه ها در حالی که اعتماد در سراسر زنجیره تامین ایجاد می شود. چشم انداز GFSI ارائه "غذای ایمن برای مصرف کنندگان در همه جا" است.


مزایای اصلی دریافت گواهی GFSI عبارتند از:

زنجیره تامین جهانی ایمن تر

دسترسی بهتری به بازار داشته باشید

کاهش ممیزی ها

کاهش فراخوان محصول و بیماری های ناشی از غذا

بهبود اعتماد مصرف کننده و سلامت عمومی

انواع تقلب در مواد غذایی

تقلب در مواد غذایی را می توان به طور کلی به این صورت دسته بندی کرد: تقلب، دستکاری، بیش از حد محصول، سرقت، انحراف، شبیه سازی و جعل به منظور کسب سود مالی از طریق افزایش ارزش ظاهری محصول یا کاهش هزینه تولید آن.


انگیزه اصلی تقلب سود مالی است. بنابراین نشانه‌های کلیدی مبنی بر اینکه یک ماده یا محصول ممکن است تقلبی باشد این است که با قیمتی کمتر از ارزش بازار عرضه شود، و/یا اگر ظاهر یا بوی محصول متفاوت باشد.


تقلب غذایی به معنای تولید و بازاریابی مواد غذایی است که با مقررات فعلی (اقدام عمدی) مطابقت ندارد توسط شرکت ها یا افراد خصوصی با هدف فریب خریداران از طریق کسب مزیت اقتصادی ناروا از آنها و/یا آسیب رساندن به سلامت مصرف کنندگان.


تقلب در مواد غذایی به دو دسته تقسیم می شود: 

کلاهبرداری تجاری مواد غذایی برای به دست آوردن سود غیرقانونی از طریق ناهماهنگی و/یا جعل مربوط به نام، منشاء، کیفیت، کمیت غذا و ایجاد خسارت اقتصادی به مشتری انجام می شود. تقلب در مواد غذایی بهداشتی که نشان دهنده خطر سلامتی برای مصرف کنندگان است، زیرا مواد غذایی با مواد شیمیایی و/یا آلاینده هایی که به طور بالقوه برای سلامت انسان مضر هستند تقلب شده است.


انواع تقلب های غذایی عبارتند از: 

رقیق سازی : مخلوط کردن یک ماده با ارزش بالا با یک ماده با ارزش کمتر. (مثلاً: روغن زیتون رقیق شده با روغن درخت چای)

جایگزینی : جایگزینی یک ماده از محصول با ارزش بالا با یک ماده دیگر با ارزش کمتر (مثلاً روغن آفتابگردان تا حدی با روغن معدنی جایگزین شده است)

پنهان کردن : پنهان کردن کیفیت پایین یک محصول غذایی یا مواد غذایی (مثلاً: رنگ های خطرناکی که روی میوه تازه اعمال می شود تا عیوب آن را بپوشاند)

افزایش تایید نشده : افزودن مواد ناشناخته و اعلام نشده به محصولات غذایی به منظور افزایش خواص کیفی آنها (مثلاً افزودن رنگ سودان در ادویه جات)

جعل : نقض حقوق مالکیت معنوی (مثلاً جعل علامت تجاری)

برچسب زدن اشتباه : ارائه ادعاهای نادرست بر روی برچسب/بسته بندی (مثلاً: جعل کشور مبدا)

بازار خاکستری : تولید، سرقت، انحراف (مثلاً فروش محصولات اعلام نشده)

اگر مطالعه موردی با چهار شرط اصلی مطابقت داشته باشد: نقض قوانین جامعه در مورد زنجیره کشاورزی، فریب مشتریان، مزیت اقتصادی ناروا و اقدام عمدی، تقلب غذایی از عدم انطباق با قوانین جاری متمایز است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده