دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» در صنایع غذایی از چه بسته بندی هایی استفاده می شود؟

در صنایع غذایی از چه بسته بندی هایی استفاده می شود؟

بسته بندی مواد غذایی - نقش ها، مواد و مسائل زیست محیطی

بسته بندی در صنایع غذایی، علم استفاده از تکنیک های حفاظتی محصولات برای انبارداری، فروش و تحویل نهایی کالا به مشتری است. به این ترتیب حفاظت کامل از مرحله تولید تا مصرف باید به گونه ای باشد که مواد غذایی در تماس با آلودگی قرار نگیرند و سلامت غذاها تضمین شود. بسته بندی علاوه بر محافظت از عوامل شناسایی شده، ارتباط بین فروشنده و خریدار است. بسته بندی باید ارزان، ساده، موثر و بازاریابی تا حد امکان جذاب باشد. بسته بندی باید شرایط حمل و نقل بهتر و آسان تر را فراهم کند. از عوامل موثر در بسته بندی می توان به شفافیت، نفوذ ناپذیری، حفاظت فیزیکی و عدم تماس با بخار، اکسیژن و رطوبت اشاره کرد. هدف از بسته بندی افزایش ماندگاری و محافظت در برابر عوامل بیماری زا، خارجی.


(بهترین بسته بندی آجیل چیست؟)

اگر تولید کننده میوه های خشک هستید، باید همیشه به فکر بهترین گزینه برای بسته بندی باشید. بسته بندی میوه های خشک یا چیپس میوه باید به گونه ای باشد که علاوه بر حفظ کیفیت محصول از نفوذ آلودگی جلوگیری کند، ظاهری آراسته نیز بدهد. در این مقاله به مهم ترین مواردی که هر تولید کننده یا صادرکننده معتبری باید به آن توجه کند، بسته بندی کالای خود است اشاره می کنیم. 


بسته بندی میوه های خشک

این میوه ها که خیلی ها آن را آبنبات میوه یا چیپس میوه در طعم ها و مزه های مختلف می دانند، مورد تایید همه متخصصان تغذیه می باشد. میوه های خشک فواید زیادی دارند.

از مهمترین فواید میوه های خشک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده آسان 

شما به راحتی می توانید آنها را در همه جا انجام دهید

اکثر آنها را می توان با ظروف خشک حمل کرد که باعث کاهش هزینه شد

ویتامین ها، مواد مغذی و پروتئین های مورد نیاز بدن خود را به راحتی تامین کنید

قابلیت استفاده از ویتامین میوه ها در فصول عدم برداشت 

اقلام مهم در بسته بندی چیپس میوه


موارد مهم در بسته بندی میوه های خشک 

بسته بندی یکی از مهم ترین بخش های تولید و عرضه هر محصول است. بسته بندی چشم نواز، درجه غذایی و باکیفیت در افزایش فروش محصول نهایی بسیار موثر است. هیچ هزینه سنجیده ای برای بسته بندی وجود ندارد. این یک سرمایه گذاری است ظاهر و طراحی بسته بندی هر محصول بهترین تبلیغ برای آن محصول است. اگر به دنبال شیک ترین و خلاقانه ترین بسته بندی محصول خود باشید، نه تنها ضرر نمی کنید، بلکه فروش بیشتری خواهید داشت. زیرا شما تصویری معتبر و متفاوت از برند خود در ذهن مشتری ایجاد می کنید.


بسته بندی باید به گونه ای باشد که محصول داخل آن در برابر هرگونه آسیب در حین نگهداری و حمل و نقل محافظت شود.

ظروف و ظروف بسته بندی میوه خشک باید نو، سالم، تمیز، خشک و بدون آلودگی و بوی نامطبوع باشد.

بسته بندی باید به گونه ای باشد که محصول از رطوبت و نور محافظت شود و به گرد و غبار و کثیفی نفوذ نکند.

بالاخره بهتر است وزن خالص هر بسته از 10 کیلوگرم بیشتر نباشد.

ما دو نوع بسته بندی کلی در میوه های خشک داریم:

بسته بندی فله

بسته بندی کوچک


بسته بندی فله:

 بسته بندی فله بیشتر در بازارهای عمده فروشی برای مشتریانی که توزیع کننده، تولید کننده یا بسته بندی میوه های خشک هستند استفاده می شود. بسته بندی فله می تواند در کارتن با آسترهای مواد غذایی یا در کیسه ها / کیسه های جامبو باشد. 


بسته بندی کوچک:

 برای بازار خرده فروشی باید میوه های خشک را در انواع مختلف در بسته بندی های مختلف بسته بندی کنیم، انواع بسته بندی وجود دارد که بیشتر برای بسته بندی های کوچک استفاده می شود:


1- بسته بندی با پلی اتیلن (PE) یا پروپیلن (PP) که می تواند به شکل های مختلف باشد مانند: کیسه های بالشی، کیسه های ایستاده، کیسه های کوادرو، کیسه های دوی پک و..


2- ظروف کریستالی: که بنا به درخواست مشتری می توانند در شکل و اندازه های مختلف باشند ظروف پلی کریستالی یا کریستالی نیز گزینه مناسبی برای بسته بندی چیپس میوه هستند. این ظروف از پلی استایرن ساخته شده اند که یک ماده پلاستیکی بسیار بادوام است. پلی استایرن به دلیل دوام و مقرون به صرفه بودن طرفداران زیادی در صنعت بسته بندی دارد. از دیگر مزایای ظروف کریستالی می توان به شفافیت، سختی و جذب کم آب اشاره کرد. قابل توجه است که این ماده بسته بندی دارای قطبیت کمی است. بنابراین عایق خوبی برای دما و رطوبت است. البته نقطه ضعف این ظروف نسبت به کرافت را می توان قیمت بالاتر آنها دانست.


3- در برخی موارد مانند خرمای مضافتی می توان از کارتن کوچک (مقوا) برای بسته بندی های کوچک میوه های خشک برای بازار خرده فروشی نیز استفاده کرد.


مهمترین موردی که در بسته بندی مواد غذایی از جمله بسته بندی میوه های خشک باید رعایت شود، استفاده از مواد غذایی برای لایه ای است که مستقیماً با محصولات در تماس است. معمولاً کارخانجاتی که تولید کننده بسته بندی مواد غذایی هستند از مواد غذایی گرید استفاده می کنند و دارای گواهی “food grade” برای مواد مورد استفاده در لایه داخلی بسته بندی می باشند.


انواع بسته بندی

بسته بندی به صورت زیر تا 3 لایه انجام می شود:

بسته بندی اولیه : اولین لایه بسته بندی به عنوان بسته بندی اولیه شناخته می شود که بدون واسطه با محصولات در تماس است. بسته بندی اولیه معمولاً کوچکترین واحد توزیع یا استفاده است.

بسته بندی ثانویه: از این بسته می توان برای دسته بندی بسته های اولیه استفاده کرد.

بسته بندی سوم: این نوع بسته بندی نقش مهم تری در حمل و نقل بین راه و برون مرزی محصولات در کشتی ایفا می کند. این بسته بندی می تواند حاوی کارتن های بیرونی حاوی چندین بسته کوچکتر غذا باشد.


ضرورت بسته بندی

الزامات شامل کیفیت مناسب، سازگاری بین محصول و بسته بندی، حفظ ایمنی و الزامات مربوط به شرایط محیطی و غیره است.

حفاظت و نگهداری در برابر آسیب های مکانیکی در حین ذخیره سازی و توزیع، محافظت در برابر اکسیداسیون، فرار، فساد، تعامل بین محصول، بسته بندی، آسیب های محیطی، میکروب ها، حشرات، حیوانات و غیره.

ارائه مشخصات محصول و اطلاعات روی بسته بندی، اعلام استانداردهای لازم و علائم روی بسته بندی.

ارائه جاذبه های بازار برای حفظ بازاریابی موثر و فروش بالاتر.

تامین آسایش مصرف کننده

استفاده از مواد مناسب در بسته بندی متناسب با نوع محصول و زیر گروه های مصرف کنندگان مواد غذایی

اهداف بسته بندی

افزایش ماندگاری محصول و جلوگیری از تولید ضایعات و عوامل مفاسد داخلی و خارجی

بازاریابی و حمل و نقل بهتر و آسان تر

جلوگیری از آسیب فیزیکی به محصول (حفاظت فیزیکی) از مرحله تولید تا مرحله ذخیره سازی، توزیع، تخلیه و تحویل نهایی به مشتری.

جلوگیری از آسیب های ناشی از تغییرات آب و هوایی

حفظ سلامت محصول

بازاریابی بهتر و جذب مشتری

اطلاع رسانی و بیان الزامات روی بسته بندی شامل شرایط نگهداری مناسب، مشخصات، نحوه استفاده از محصولات، ترکیبات، نگهداری، استانداردها و ...

مواد بسته بندی در صنایع غذایی

برای مواد غذایی با توجه به نوع محصول، نحوه مصرف، بازار هدف و عمر مفید آن از مواد مختلف و انواع سبک بسته بندی استفاده می شود که به شرح زیر است:

بسته بندی پلاستیکی (نایلون، متالایز، سلفون، پلی اتیلن، وینیل کلراید، پلی پروپیلن، پلی اولفین و غیره)

کاغذ کارتن (ایستاده، زیپ دار، کرافت، پاکت متالایز، بسته بندی چهارگانه، کاغذ لمینت، کاغذ پوست، مقوا، کارتن و غیره)

فلز و قوطی (قوطی های فلزی قلع اندود، آلومینیوم و غیره)

بسته بندی شیشه ای

روش های بسته بندی در صنایع غذایی

انواع مواد در بسته بندی شامل فویل های غذایی، شیشه، کاغذ، بسته بندی آنتی باکتریال، نانولوله های کربنی، اکسید روی، نانوذرات نقره و ... می باشد و همچنین از روش های زیر به عنوان روش های بسته بندی موثر در صنعت استفاده می شود:


روش بسته بندی آسپتیک

روش آسپتیک شامل استریل کردن محصول، بسته بندی و فرآیند پیش استریل کردن مواد برای عاری از هرگونه میکروارگانیسم است. از این روش برای بسته بندی شیر و مایعاتی مانند آب میوه استفاده می شود.


بسته بندی با اتمسفر کنترل شده (CAP)

بسته بندی اتمسفری کنترل شده (CAP) سیستمی است که هدف آن افزایش ماندگاری با تغییر محیط گازی داخل و خارج محصول غذایی است. به ویژه برای غذاهای فاسد شدنی مانند گوشت، مرغ، ماهی، ماکارونی با رطوبت بالا و میوه هایی مانند سیب، گلابی و برخی از گروه های سبزیجات استفاده می شود.


بسته بندی اتمسفری اصلاح شده (MAP)

MAP به دو صورت فعال و غیرفعال انجام می شود. در حالت فعال هوای داخل بسته تخلیه شده و سپس ترکیب گاز مورد نظر به داخل بسته تزریق می شود. اما در حالت غیرفعال به دلیل قابلیت تنفس محصول و نفوذپذیری خاص فیلم، محصول در فضای معمولی بسته بندی می شود و پس از چند روز هوای اصلاح شده مورد نظر ایجاد می شود. این نوع بسته بندی در صنایع غذایی یکی از روش های مفید در انواع بسته بندی مواد غذایی می باشد. MAP بسته بندی یک محصول فاسد شدنی در هوای اصلاح شده است.


انواع ماشین آلات بسته بندی مواد غذایی

ماشین آلات بسته بندی به دو نوع خانگی و صنعتی تقسیم می شوند. ماشین آلات بسته بندی بر اساس نوع آنها انتخاب می شوند. هدف اصلی انتخاب نوع ماشین آلات بسته بندی مواد غذایی ایجاد شرایط پایدار و استاندارد برای حفاظت و نگهداری مواد غذایی برای مدت طولانی و افزایش ماندگاری محصولات در شرایط بهداشتی است. 

نوع سیستم ها بستگی به نوع غذا، جامد یا سیال بودن این سیستم ها دارد که به شرح زیر است:

دستگاه بسته بندی توزین

دستگاه بسته بندی پودر

دستگاه بسته بندی حجمی

دستگاه های کیسه پرکن

دستگاه های پرکن مایعات و کنسانتره

بسته بندی سلفون

بسته بندی وکیوم برای جلوگیری از فساد مواد غذایی با خارج کردن هوا از داخل بسته بندی

بسته بندی کنسرو

نتیجه

در این مقاله ابتدا به نقش بسته بندی خشکبار در فروش این محصول پرداختیم. گفتیم که بسته بندی یکی از مهم ترین قسمت های تولید و عرضه هر محصولی اعم از میوه خشک یا چیپس میوه است. بسته بندی چشم نواز، تمیز و با کیفیت در افزایش فروش محصول در بازارهای داخلی و خارجی نقش بسزایی دارد و در ادامه به معرفی دو نوع بسته بندی عمومی در خشکبار پرداخته و موارد استفاده آنها را نیز به اختصار توضیح دادیم.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده