دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» غذاهای سنتی خوشمزه شیراز - ایران

غذاهای سنتی خوشمزه شیراز - ایران

آشنایی با غذاهای سنتی شیراز

شیراز را می توان یکی از شهرهای مهم تاریخی ایران معرفی کرد. این شهر از نظر فرهنگی و ادبی یکی از شهرهای پیشرو کشورمان است. اما شیراز علاوه بر تاریخ و ادبیات غنی، غذاهای سنتی بسیار خوشمزه ای نیز دارد که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.


شهر پرآوازه شیراز یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌رود که به دلیل جاذبه‌های دیدنی متعدد، همه ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری شیراز بسیار معروف هستند، اما غذاهای سنتی آن نیز قابل چشم پوشی نیستند. بازدید از یکی از رستوران های این شهر و لذت بردن از غذاهای سنتی لذیذ قطعا خاطراتی فراموش نشدنی را برای شما رقم خواهد زد. با ما همراه باشید و با برخی از بهترین غذاهای شیراز آشنا شوید.


شیراز به عنوان شهر شعر و ادب که مقبره حافظ و سعدی شیرازی این را ثابت می کند، اما آیا می دانستید شیراز غذاهای سنتی بسیار لذیذی هم دارد که نمی توان از آن غافل شد؟ بدون شک خوردن غذاهای سنتی شیراز یکی از جذاب ترین و خاطره انگیزترین قسمت های سفر شما به این شهر خواهد بود. اگر می خواهید یک غذای جدید را امتحان کنید، باید غذاهای سنتی شیراز را امتحان کنید.

شیراز سرزمینی است که قدمت آن به دوران هخامنشیان می رسد. شیراز به شهر شعر و سواد شهرت دارد، زیرا مقبره‌های شاعران نامدار پارسی‌گوی از جمله حافظ و سعدی را در خود جای داده است . شیراز با باغ های مسحورکننده و آرام خود برجسته است

چرا باید غذاهای محلی شیراز را امتحان کنید؟

شیراز مانند سایر نقاط ایران به دلیل تاریخ کهن خود غذاهای سنتی زیادی دارد، اما چیزی که آن را از غذاهای سنتی شهرهای دیگر ایران متمایز می کند طعم و رنگ غذاهاست. گردشگرانی که یک بار بهترین غذاهای شیراز را امتحان کرده اند طعم و رنگ آن را فراموش نمی کنند. در ادامه شما را با غذاهای سنتی و غذاهای بسیار خوشمزه در شیراز آشنا می کنیم.


یکی از غذاهای سنتی شیراز که بسیار لذیذ است و طرفداران زیادی دارد، کلم پلو شیرازی است. در واقع وقتی به بهترین غذای شیراز فکر می کنید، کلم پلو یکی از اولین غذاهایی است که به ذهنتان خطور می کند. این غذا از کلم سنگی، پیاز، برنج، گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، ادویه جات و سبزیجات معطر مانند تره، ریحان، ترخون و شوید درست می شود.


برای تهیه کلم پلو باید کلم را خرد کرده و با پیاز تفت دهید سپس سبزی معطر و ادویه به آن اضافه می شود. پس از آبکش کردن برنج، مواد فوق با برنج مخلوط می شود. در همین حال در تابه ای دیگر گوشت چرخ کرده را با آرد نخودچی و ادویه مخلوط کرده با روغن و کمی آبلیمو تفت می دهیم و در آخر به ظرف اضافه می کنیم.


طعم کلم پلو کاملا مطبوع است و در ردیف غذاهای مرغوب شیراز قرار می گیرد. جالب اینجاست که این غذا نه تنها در شیراز بلکه در بسیاری از شهرهای ایران نیز تهیه می شود، اما از غذاهای اصیل شیرازی به شمار می رود. کلم پولو معمولا با ماست و سبزیجات محلی سرو می شود.


یکی از بهترین رستوران های شیراز که در آن می توانید کلم پلو شیرازی را میل کنید، رستوران عمارت شاپوری است. کافی است یک بار به رستوران مانور شاپوری بروید و در این رستوران تعدادی از بهترین غذاهای شیراز را بچشید، این تضمین را به شما می دهیم که در سفرهای بعدی مهمان دائمی این رستوران خواهید شد. این عمارت در دوره پهلوی اول ساخته شده و یکی از جاذبه های گردشگری شیراز است. ورودی عمارت با حوضی قدیمی و آبی زیبا به نظر می رسد و با معماری زیبای خود پذیرای مهمانان و گردشگران است.

قنبر پلو

عموما ایرانی ها در تهیه انواع برنج و پلو مهارت دارند. اما شیرازی ها در درست کردن انواع پلوها متخصص هستند. یکی دیگر از غذاهای لذیذ در لیست بهترین غذاهای شیراز، قنبرپلو است که نام بامزه ای دارد. طعم قنبرپلو به اندازه اسم این غذا خاص است. برخی از مردم شیراز بر این باورند که نام این غذا در اصل «غم بار پلو» بوده است. یعنی این غذا آنقدر لذیذ است که غم و اندوه را از دل شما دور می کند. وقتی می خواهی تمام مشکلات و غم هایت را فراموش کنی فقط قنبر پلو بخور!


قنبرپلو از برنج، گوشت چرخ کرده، انار و رب انار، مغز گردو، کشمش، پیاز و ادویه درست می شود. وقتی کوفته ها را درست کردیم تفت می دهیم و سپس با رب انار و پیاز سرخ شده و گردو و کشمش مخلوط می کنیم. بعد از آبکش کردن برنج، این مخلوط را بین برنج اضافه می کنیم و می گذاریم خیس بخورد.


داشتن انار و رب انار طعم قنبرپلو را ترش می کند. اما برخی در تهیه این غذا از خرما و شیره انگور استفاده می کنند تا طعم شیرین و مالتی به آن بدهد. قنبرپلو با ماست لذیذتر و با سالاد شیرازی خوشمزه تر است.


آش سبزی شیرازی

یکی از غذاهای سنتی شیراز آش سبزی است . آش سبزی به دلیل طعم فوق العاده اش در بین گردشگران محبوبیت زیادی پیدا کرده است. خوردن آش سبزی در صبحانه بیشتر رایج است. همچنین در ایام تعطیل همیشه سر سفره شیرازی ها خواهد بود. این آش سبزی به قدری خوشمزه و خوش طعم است که مردم و حتی مسافران برای خرید آن پشت مغازه ها صف های طولانی تشکیل می دهند. اگرچه آش سبزی را در سراسر ایران می توانید پیدا کنید، اما آش سبزی شیرازی محبوبیت و ویژگی های خاص خود را دارد. پیشنهاد می کنیم در سفر به شیراز حتما آن را امتحان کنید.

آش سبزی یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین غذاهای محلی شیراز است که در لیست بهترین غذاهای شیراز نیز جای گرفته است. این آش سنتی شیرازی معمولاً برای صبحانه مانند حلیم سرو می شود یا در روزهای خاصی مانند رمضان، تاسوعا و عاشورا به عنوان نذری تهیه می شود.


گوشت، برنج، نخود، عدس، لوبیا سفید یا قرمز، پیاز و سبزیجات معطر مانند تره، ترخون و شوید مواد اصلی آش سبزی را تشکیل می دهند. می گویند رمز خوش طعمی و مرغوبیت این سوپ در خاصیت کشسانی آن است و برای این منظور آن را به مدت طولانی و مرتب هم می زنند تا به درجه دم کشیدن و جا افتادن برسد.


با این حال، به گفته بسیاری از مردم، گوشت گردن گوسفند ماده اولیه اصلی و اولیه آش سبزی است که طعم و خاصیت کشسانی آش عمدتاً به خاطر همین گوشت است. با این حال می توانید این سوپ خوشمزه را بدون گوشت درست کنید و از طعم و کیفیت آن لذت ببرید.

کوفته سبزی شیرازی

یکی دیگر از غذاهای سنتی این شهر است. طعم و عطر مطبوع آن فوق العاده است. این کوفته بزرگتر از کوفته های دیگر است. خوردن این غذای سنتی شیرازی در کنار سبزی و نان داغ واقعا لذت بخش است. گوشت چرخ کرده، پیاز، نخود، ترخون، گشنیز، شوید، مرزه و تره فرنگی از مهمترین مواد اولیه تهیه این کوفته خوشمزه هستند. این غذای سنتی شیراز برای کسانی که به سلامتی خود اهمیت می دهند گزینه بسیار مناسبی است.


کوفته سبزی شیرازی با سبزیجات فراوان تهیه می شود و به همین دلیل سبز می شود. گوشت چرخ کرده، پیاز، نخود پخته، برنج نیم دانه و سبزیجات (جعفری، شوید، مرزه، ترخون و مقداری نعناع) مواد اصلی مورد استفاده در این غذای سنتی هستند. برخی افراد نیز نخود را با لوبیا جایگزین می کنند.


کوفته سبزی شیرازی را می توان با آلو بخارا، گردو، کشمش و پیاز سرخ شده پر کرد. با این حال، برخی از دستور العمل های این غذا، کوفته ها را با سبزیجات، برنج و نخود درست می کنند و داخل کوفته ها را با پیاز سرخ شده و گوشت سرخ شده پر می کنند.


آنچه کوفته سبزی شیرازی را از سایر کوفته ها متمایز می کند نوع سس و طرز پخت آن است. آنچه در سس سبزی کوفته سبزی شیرازی وجود دارد، مقدار زیادی سبزی برشته و برنج است که آن را کمی شبیه سوپ می کند. به همین دلیل در گویش شیرازی به این سس «آش کوفته» می گویند.

دو پیازه آلو 

یکی از غذاهای مورد علاقه و مرغوب شیراز است که به راحتی و به سرعت آماده می شود. مواد اصلی این غذای محلی عبارتند از: سیب زمینی آب پز، پیاز، گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی و ادویه جات، اما برخی برای خوش طعم شدن آن، گوشت را به دو پیازه آلو اضافه می کنند.


علو در فارسی به معنی آلو است و به همین دلیل شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که در چه مرحله ای از پخت این غذا باید آلو اضافه کرد؟ باید بگوییم که این اتفاق نمی افتد زیرا آلو در گویش شیرازی به معنای سیب زمینی است و این موضوع با شنیدن نام این غذا باعث سردرگمی بسیاری از غیر شیرازی ها می شود. دو پیازه آلو بسیار لذیذ و در عین حال لطیف است و اغلب برای شام با نان مصرف می شود. اکیداً توصیه می کنیم در سفر بعدی خود به شیراز دو پیازه علو را امتحان کنید.


رستوران صوفی یکی از بهترین مکان ها برای امتحان دو پیازه علو فوق العاده است. این رستوران با ارائه تنوع بسیار زیاد آشپزی به ویژه غذاهای شیرازی، تاریخ درخشان خود را از گذشته تا به امروز حفظ کرده است. رستوران صوفی در سال 1352 شروع به کار کرد و رستوران خود را به سبک معماری قاجار افتتاح کرد و از میهمانان خود با تعدادی از بهترین غذاهای شیراز پذیرایی کرد.


سالاد شیرازی

حتما تا به حال نام سالاد شیرازی را شنیده اید. سالاد معروف، خوشمزه و خوش رنگی است که با غذاهای زیادی با مواد ساده و در دسترس سرو می شود. سالاد شیرازی یک سالاد ساده و ساده است که جایگزین مناسبی برای پیش غذاها است. همانطور که از نام آن پیداست، سالادی سالم و با طراوت است که تاریخچه آن را می توان به شهر شیراز جستجو کرد.


از آنجایی که این سالاد حاوی شاهی و آب لیمو است، برای کسانی که می خواهند لاغر شوند نیز بسیار مفید است. ناگفته نماند که برخی افراد به جای آبلیمو، سس مایونز را به سالاد شیرازی اضافه می کنند. اما باید بدانید که در تهیه سالاد شیرازی از هیچ سسی استفاده نمی شود. علاوه بر این، مواد استفاده شده ساده و قوی هستند.


سالاد شیرازی تنها با 3 ماده اولیه پیاز، خیار و گوجه درست می شود. وقتی در تهیه سالاد شیرازی از فلفل های رنگارنگ، هویج، کاهو، کلم بروکلی، کلم بنفش و ... استفاده می کنید، از طعم اصلی آن فاصله می گیرید.


هنگام تهیه سالاد شیرازی، خیار را پوست نگیرید. خیار سالاد شیرازی را عموماً با پوست تهیه می کنند تا رنگ سبز آن کاملا نمایان شود و اشتها آور به نظر برسد. فقط در صورتی که خیار زرد یا لکه دار است پوست آن را بگیرید. هم برش ها و هم تکه های مواد سالاد شیرازی باید خیلی ریز باشد. به طور کلی شیرازی ها مواد اولیه را به شکل مکعب هایی به اندازه کمتر از نیم اینچ برش می زنند. هرچه این برش ها کوچکتر باشند طعم سالاد یکدست تر و ظاهر آن زیباتر می شود.


نمی شود به شیراز سفر کرد و سالاد شیرازی نخورد. بدون شک در تمام رستوران های این شهر سالاد شیراز را با بهترین غذاهای شیراز به خصوص پلوها خواهید یافت. ترکیب این سالاد با تقریبا تمام غذاهای معروف شیراز ترکیبی بسیار خوشمزه است و پیشنهاد می کنیم در سفر به شیراز فرصت خوردن آن را از دست ندهید.

فالوده شیرازی

یکی از دسرهای سنتی ایرانی به شمار می رود. طعم فوق العاده آن را می توان با آب لیمو، شربت آلبالو و سایر طعم دهنده ها نیز میل کرد. برای رفع تشنگی و پرکردن روزهای گرم تابستان بسیار مناسب است و در فصول دیگر سال نیز با سردی ملایم و مطبوعش قابل سرو است. شیراز برای بسیاری به عنوان مرکز خلق و مخترع این دسر شناخته می شود و روش های متعددی از تهیه آن را به این شهر نسبت می دهند.


در واقع فالوده شیرازی یکی از جذاب‌ترین دسرهای سنتی در بین ایرانیان است که از مدت‌ها قبل به روش سنتی و بدون نیاز به یخچال تهیه می‌شد تا به امروز که تجهیزات مدرن برای پخت آن اختراع شده است. برای تمامی شیرینی ها و دسرهای اصیل و سنتی که در کتاب های قدیمی ذکر شده است، کیفیت های ذکر شده وجود دارد. در مورد فالوده شیرازی زیاد صحبت شده و می گویند خواص مختلفی دارد و به همین دلیل آن را در لیست بهترین غذاهای شیراز قرار دادیم.


از رفع تشنگی و تقویت قوای بدن با افزایش انرژی موجود در نشاسته مصرفی گرفته تا تامین قند خون مورد استفاده سلول های مغزی و درمان بیماری های ریوی و گلو و همچنین رفع اسهال ناشی از گرمازدگی و موارد بسیار دیگر. کیفیت فالوده بسیار گسترده و متفاوت است. اما با وجود تمام این خواص مفید، خوردن بیش از حد این دسر منجمد می تواند برای مبتلایان به کبد چرب مشکلاتی ایجاد کند و مصرف مقادیر زیاد آن توصیه نمی شود.


برای تهیه فالوده شیرازی باید ابتدا شکر و آب را روی اجاق بجوشانید و پس از رسیدن به غلظت مناسب، اجاق را خاموش کرده و گلاب را اضافه کنید. پس از خنک شدن کامل، مخلوط را باید در فریزر قرار دهید و بعد از 2 ساعت که مایه کیک درست شد، با چنگال هم بزنید و دوباره در فریزر قرار دهید.


این روند را هر ساعت تکرار کنید تا مایع تقریباً یخ بزند. برای رشته فالوده 2 گزینه وجود دارد. می توانید هم رشته های آماده بازاری تهیه کنید و استفاده کنید و هم با جوشاندن نشاسته و گذاشتن آن ها در صافی یا چرخ گوشت، رشته های لازم را درست کنید و سپس در ظرفی با آب و یخ خنک کنید. با روش اول لازم است رشته فالوده شیرازی آماده شده را طبق دستور روی بسته پخته و بعد از خنک شدن به مخلوط یخ زده اضافه کنید. این روزها چندین نمونه از اینها در بازار وجود دارد.


هنگام تهیه رشته خانگی، نشاسته خام را با آب سرد مخلوط می کنند تا به رنگ شیری درآید و سپس روی اجاق گاز کاملاً پخته می شود تا خمیری به دست آید که وقتی خنک شد به صورت رشته در می آید. با هر دو روش، رشته ها را باید به مدت یک ساعت در فریزر قرار داده و آماده سرو کنید.


اگرچه فالوده شیرازی به دلیل دسر بودن به ندرت به عنوان سوغاتی از شیراز دیده می شود، اما مکان های زیادی در این شهر وجود دارد که می توانید در کنار خانواده از این دسر خوشمزه لذت ببرید. کافه های شیراز مکان مناسبی برای این منظور هستند و انواع فالوده را به مشتریان خود عرضه می کنند. به عنوان تنها دسر در لیست بهترین غذاهای شیراز ما، هنگام بازدید از شیراز حتماً باید فالوده را امتحان کنید.


نتیجه

اگر تا به حال به شیراز سفر نکرده اید، حتما باید از این شهر شگفت انگیز دیدن کنید و از نزدیک شاهد زیبایی های شیراز باشید. بخشی از لذت سفر به شیراز، چشیدن بهترین غذاهای شیراز است که دقیقاً متناسب با حال و هوای این شهر است. طعم کلم پلو، سالاد شیرازی و آش سبزی شیرازی را تا آخر عمر به یاد خواهید آورد و لذیذترین غذاها را به یادتان می آورد. این مقاله شما را با برخی از بهترین غذاهای شیراز آشنا کرد تا بدانید در سفر به شیراز چه غذاهایی را حتما باید امتحان کنید.


اگر با هواپیما، قطار، اتوبوس یا تور شیراز به شهر شیراز سفر کرده اید، می توانید با اجاره ماشین در شیراز و بازدید از رستوران های مختلف، کار را برای خود راحت کنید. بدون شک با ماشین می توانید راحت تر از همیشه به رستوران های خوب شیراز که در این مطلب معرفی کرده ایم سری بزنید و از بهترین غذاهای شیراز لذت ببرید.


شهر باستانی شیراز شهر عشق و ادب است و خاستگاه نخستین نمونه‌های باغ‌های ایرانی نمونه بی‌نظیر مهمان‌نوازی و خون‌گرمی مردمانش است و جاذبه‌های تاریخی و باستانی فراوان و شهرهای قدیمی امپراتوری ایران را به نمایش می‌گذارد. آثاری مانند تخت جمشید و و پاسارگاد.

اگر در فصل بهار به این شهر زیبا سفر کنید، می توانید نقاط برجسته شهر فرهنگی شیراز را کاملا احساس کنید زمانی که عطر گل ها به خصوص شکوفه های درخت نارنج فضا را پر کرده است. ثانیاً، باید واقعاً از باغ‌های شگفت‌انگیز آن دیدن کنید که بسیار زیاد و فوق‌العاده زیبا و چشم‌نواز هستند. ثالثاً پس از بازدید از اماکن مذهبی افسانه‌ای این شهر که رنگ‌آمیزی شده‌اند، تجربه شگفت‌انگیزی خواهید داشت و بازدیدکنندگان از مکان‌ها را مسحور بازی رنگ‌هایی می‌کند که عمدتاً آرامش‌بخش و مقدس هستند. در نهایت معماری شگفت‌انگیز این جاذبه‌ها چیزی است که واقعاً هر بیننده ای را مجذوب خود می کند، به ویژه کسانی که به طور حرفه ای معماری و سبک های معماری را چه از نظر معماری باستانی و تاریخی و چه از نظر سبک های معماری مدرن مطالعه می کنند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده